Fondation Hartung-Bergman

Français

"Repetition/Wiederholung" From the 9th to the 11th of September 2013

Research seminar of the German Center of Art History (DFK) and the University of Paris I Panthéon Sorbonne.

Direction : Andreas Beyer (DFK) / Etienne Jollet (University of Paris I Panthéon Sorbonne)

Scientific coordination: Markus Rath (DFK)

Within the context of the annual theme « repetition » of the German Center of Art History (DFK), under the direction of Andreas Beyer (DFK) and Etienne Jollet (University of Paris I Pantheon Sorbonne), the scholarship students of both institutions are invited to question the concept of “repetition” in a wide range of approaches. The Hartung Bergman foundation will be the ideal frame for this topic: Hans Hartung’s work is ruled by a play between repetition and variation. The visit of the studio of the painter will be the starting point and the point of reference of this seminar.


List of communications:

Sébastien Bontemps : Répétition et variation. Le trophée d’église dans l’architecture religieuse en Italie, en France et en Allemagne (XVIe – XIXe siècles)

Stefano de Bosio : Entre répétition et variation. L’image spéculaire au XVIIIe siècle: enjeux théoriques et pratiques

Lauren Cannady: Owing to Nature and Art: The Garden Landscape and the French Interior

Grace Chung: L’ Ébéniste Bernard van Riesenburgh

Karsten Heck: Diagramme der Stilgeschichte. Elemente einer Stilgeschichte der Diagramme

Noémi Joly: ZERO et le devenir immatériel de l’art (1958-1968)

Clément Layet: Répétition des morts de l’art

Pierre Pinchon : Formes symbolistes de la répétition dans l’oeuvre de Gustave Moreau

Johannes Schwabe: Selektieren, Imitieren, Kompilieren. Nachahmungspraxis und akademisches Selbstverständnis an der Académie royale im 17.Jh.

Merel van Tilburg: Modernism and the carpet paradigm

Valentine Toutain-Quittilier : Citation, déformation et métamorphose de l’image gravée

Aaron Wile: Charles de La Fosse: Painting, Authority and Experience at the Twilight of the Grand Siècle, 1680-1715

Katarina Wloszczynska: Die Kunst des Remakes